Miért beszélgetünk? Miért van szükségünk egymásra?
Ha egy szervezetnek nincs anyagcseréje, nem emészt és kiválaszt – meghal. Ugyanígy a sejt is ozmotikus anyagcsere kapcsolatban van környezetével.
A kommunikáció a közösség anyagcseréje.
„Hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat.” (József Attila)

Bizonyítványversek

Versek. Szavak. Mondatok. A sorok mögött lélekrajz s üzenet. Gyümölcs és csíra egyben. Hogy éretten ölbe hulljon – de szárba is szökkenjen. Belül sarjadjon, növekedjen – tápláljon, fűtsön és emeljen egy éven át. Pont arrafelé nyitogatva teret, ahol annak az egyetlennek az útja kanyarul. Arra világítva. Csak neki, csak ott, csak előre. A más versében meg az ő egyetlen útjára hulljon a fény. Ilyen sugarat kérni és várni. Viaskodni, gyötrődni, míg elér. Aztán csak hagyni és alátartani az arcom. A lelkem. És kezemben a tollat. Kihordani, megszülni. Felnevelni, útjára bocsátani. Hogy aztán a szavak tovább teremtsenek.

 
 
Készítettünk Nektek egy kisfilmet elsőseinkkel, a Tiszta Forrás Waldorf Általános Iskola elsőseivel. Szeretnénk Nektek megmutatni iskolai életünk egy-egy pillanatát, hogy megérezzétek, hogyan tanulunk mi itt közösen.
Szép ritmusban élünk, ahol van idő az éneklésre, játékra, versekre, a tananyag közös megélésre. Ahol a betűk megszületnek fából, kőből, babzsákból, majd a kezek erejéből a füzetekbe kerülnek. Minden körülöttünk lévő dolgot megszámlálunk, Számországban állandó vendégek vagyunk. Betűországban a mesék és történetek világában élünk.
Szép és egyértelmű szabályok adnak keretet mindennapjainknak.
 
 
Szeretettel várunk Benneteket a 2021. szeptemberében induló 1. osztályunkba!
 
 

„…A hetes meg letörli egy szivaccsal?!” – kérdezte egyik barátom.
„Le. Nem a hetes, hanem aki készíti. Egyszer. Majd. Időről időre.”


Elvileg epochánként megújul. Nekem volt, hogy hetente többször – és olyan is, hogy több hónapig váratott magára, ha más csatornán adtam, amit adtam. Egyszer szivacs híján egy vászondarabbal töröltem le. Egy fiúcska szólt, milyen gyönyörű. Az a darab rongy…

„…Vagyok ember, magból növő,
fa levelén hulló jövő.”
(Buda Borsi)

 

Első szavam: a FA. Ádám bátyám tologatott babakocsiban Kecskeméten a „Kiserdő” fái alatt, amikor elhangzott.
Életemet végig kísérték a fák. Otthont, szerelmet jelentettek, fontos emlékek kötnek hozzájuk. Pergő sziromhullásban babát várni, egy terebély alatt a Másikra – és önmagamra találni, egy erdő lombja közt a Végsőre. Nem tudnék olyan helyen élni, ahol nincsenek fák. Többet jelentenek, mint a lakóhely maga.

„Ha egy fa az égig ér, gyökerei a pokolig nyúlnak le – mondja Nietzsche. Ám a fa fönt és lent ugyanaz.” (C. G. Jung)

„Amikor hosszú-hosszú órákat töltöttem az esőerdőben, ráébredtem, hogy minden mindennel összefügg. Emlékszem, egy napon ott ültem magamban, és egy csodálatos szúnyog szállt a térdemre. Olyan mesés színei voltak, amilyet még életemben nem láttam. Abban a pillanatban, ahogy magadban megállapítod, hogy ez egy szúnyog, már el is veszít egy kicsit ebből a csodából. Így megtanultam, hogy egyszerűen csak átadjam magam, és megfigyeljem ezt a különleges teremtményt, ami része ennek az összefüggő világnak.
(Jane Goodall)

Milyen első osztályosnak lenni a Tiszta Forrás Waldorf Iskolában?



Az elsős kisgyerekek kedves jellemzője az első maradó fogak kibújása. Kedves foghíjas mosolyuk a felnőtteket is jókedvre deríti. Egy elsős gyermek másik jellemzője, hogy határtalan kíváncsisággal, várakozással tekint tanítójára. Elérkezett annak az ideje, hogy el tudja önmagát választani a környezetétől, rá tud és akar tekinteni a világra. Meg szeretné ismerni az őt körülvevő világot, tehát készen áll a sok-sok játék mellett a tanulásra. A gyermek azonban nem absztrakt fogalmakra vágyik, hiszen továbbra is leginkább a fantázia, a játék és a mozgás világában mozog a legotthonosabban. Ezeken a tevékenységeket keresztül lehet őt megszólítani úgy, hogy valóban értse a tanítótól hozzá érkező „tananyagot”. 
Az elsős gyermekek a környezetükben látottakat, tapasztaltakat leutánozzák, élményeiket beépítik testükbe, lelkükbe. Az utánzás az az erő, amely a fejlődésben nagy szerepet játszik. Tulajdonképpen a gyerekek nem is tudnak nem utánozni. A későbbiekben ezek az utánzó erők lassan, fokozatosan halványulni kezdenek.
A mesék és történetek szellemi és lelki táplálékot jelenteken a gyerekeknek, ezért a Waldorf-pedagógus sokszor, sokat mesél, hisz abban, hogy a boldog gyermeknek képalkotó képességét ápolni kell szép, individuális képekkel.
Hogyan is teszi mindezt?

MICHAEL MEDITÁCIÓ

„Lelkemet mindig tisztán tartom a jövőből felém áramló nehéz események félelmétől. Mély bizalom él bennem érzésben éppúgy, mint érzékelésben. Bármi történhet, és bármi történik, teljes nyugalommal fogadom. Tudom, hogy minden, ami felém áramlik, egy bölcsességgel teljes Világrendből fakad. Ebben a korszakban meg kell tanulnom abszolút bizalomban élni, minden egzisztenciális biztonság nélkül. Bizalom él bennem a szellemvilág mindenkor jelenlévő segítő erejében. Az egyetlen létező segítség, hogy reményemet és bátorságomat nem adom fel, akaratomat fegyelmezem és magamban az ébredés lehetőségén munkálkodom, minden reggel és este.”

A reggeleket a fenti gondolatokkal kezdtük, ez adott irányt napjainknak.

Fontos a Mihály-időszak számomra, és ezt érzi az osztály is, nekik is fontos. Az idén három hetet ölelt fel ez a szakasz. Szép megélések, mélységek és magaslatok. Bátornak kell lennünk, tudjuk jól, s azt is, hogy ez bennünk van, és most próbálhatjuk is. Mi az, ami fontos számunkra, mit engedünk el, és mit tartunk meg? Mihály a sárkányt nem pusztítja el, de visszaküldi a sötétségbe.

Bent aludtunk az iskolában, hajnalban keltünk. Elindultunk a felkelő nap elé, s ahol megpillantottuk, megálltunk, és fohászt mondtunk. Útra keltünk, hogy együttes bátorsággal eljussunk a Prédikálószékhez a Vadálló köveken keresztül.

Mélységek és magaslatok, emberi erőfeszítés, ami a végtelenbe mutat, kiteljesedés. Mi a magaslatban, a sárkányunk a mélységben.

Csend és figyelem, ahogy egy pillanatra úrrá leszünk a természet erején.

Szép, ahogy megélhetjük ezt az időszakot.

Mézes Mihály

A gyermekek világa telis-tele van mosollyal, jókedvvel, tanulással, önfeledt örömmel. Gyertek velünk, lessünk be néhány percre Waldorf iskolánk osztálytermeibe, ahol az ún. főoktatás (8-00-9.40) alatt furulya- és énekszó, taps, dobogás hallatszik. Majd elcsendesül az osztály, elmélyült munka következik. A kicsik a betűvetést gyakorolják, a nagyobbacskák projektmunkáikon dolgoznak, vagy éppen verselnek, fizikaórán a hang sebességét számolják ki.
Várjuk már azokat a napokat, amikor minden érdeklődőnek megnyithatjuk kapuinkat, és személyesen is átélhetik szülők és gyermekek Rudolf Steiner a Waldorf-pedagógia atyjának gondolatait:
"A szépet csodálni,
az igazat óvni,
a nemeset tisztelni,
a jót körülölelni."

Közelgő események

Nincsenek események
FOOTER_LINK_TEXT