Biodinamikus mezőgazdasági gyakorlat a Tiszta Forrás Waldorf Gimnáziumban
A gimnázium a Waldorf-diákok számára mezőgazdasági gyakorlattal indult. 9-11. osztályig minden évben kétszer egyhetes gyakorlat (mezőgazdasági, ipari/erdészeti, szociális gyakorlat) segíti a diákokat abban, hogy a világban jól el tudjanak igazodni, valódi megéléseik legyenek.
“Ebben az életkorban a felelősség megélése, a más jellegű határok kipróbálása, a közös munka ereje és öröme, a hasznos és èrtelmes tevékenység és az együttlét miatt való alkalmazkodás gyógyítóan hat a közösségre. Munkájuk során a fiatalok találkoznak a teremtett világ sok szintjével: művelik a talajt, ápolják a növényeket, ellátják az állatokat és főznek a közösségnek.” (Csécs Mónika, a kertművelés képzés vezetője)
Szeptemberben indult kilencedik osztályunkat saját intézményünk diákjai és Kecskemétről érkezett diákok alkotják. Az első héten a közös munkálatok közben egy új, vidám közösség alakult ki. Ennek osztálykísérőként nagyon örülök.
Tóth Adrienn, iskolánk kertműveléstanára fogadott és vezetett bennünket biodinamikus gazdaságában. Munkacsoportokban dolgoztunk: Megfőztük az ebédet, tízórait és uzsonnát készítettünk, s a tanyasi élet különböző munkafolyamataiba kapcsolódtunk be: gyomlálás, paprika leszedése, mosása, fűzése szárításhoz, krumpli- és édesburgonya-szedés, almaszüretelés és -válogatás, magok begyűjtése, kapujavítás, birkalegeltetés. Minden munkát odafigyeléssel és kitartással végeztek a diákok, mégis a felsorolás végére hagytam a számomra legfelemelőbb momentumot. Birkaólat újítottunk fel. Minden fiú ezt említette legjobb munkafolyamatként a közös visszatekintéskor. A nehézségek ellenére megérezték, hogy ez az a feladat, amiben régen sem hagyott magára senkit egy faluközösség. Az ember társas lény, a legnagyobb alkotásokat közösségben képes létrehozni. Ahogy egy falu fel tudta építeni a templomát, úgy egy kis diákközösség erejéből is nagy dolgok születhetnek.
A fizikumunk mellett a szellemünket is edzettük. Interaktív beszélgetéseken vettünk részt a biodinamikus gazdálkodásról, táplálkozásról, permakultúráról, a csillagászat és a biodinamika kapcsolatáról, méhészetről és az Alföldet drasztikus mértékben érintő vízgazdálkodásról. Minden nap eseménye, tanulsága, a megszervezett tudás egy naplóba került. Köszönjük iskolánk szakembereinek és tanárainak, hogy eljöttek hozzánk.
Tarjányi Tamásné Lencsi, osztálykísérő